vasilakos sept2020  anakoinosi apozimioseis3

   bronx delivey2xiroskarpos2

 

 

ΚΑΡΔΙΤΣΑ
Typography

Στα 30χλμ/ώρα «ορίζει» το όριο ταχύτητας στην πόλη της Καρδίτσας η μελέτη που συντάχθηκε από την Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ.

Μάλιστα το θέμα συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο της Τρίτης όπου έγινε έγκριση και παραλαβή της κυκλοφοριακής μελέτης.

Μεταξύ άλλων στην σχετική εισήγηση τονίζεται πως «θέση κλειδί για την Οδική Ασφάλεια και την Ποιότητα ζωής σε ένα δρόμο κατέχει η αναπτυσσόμενη ταχύτητα των οχημάτων. Είναι προφανές ότι όσο υψηλότερη είναι, τόσο περιορίζεται το εύρος του οπτικού πεδίου του οδηγού, δηλαδή η ορατότητά του, κυρίως ως προς τους πεζούς, ιδιαίτερα τα μικρά παιδιά, που ενδεχομένως επιχειρούν να περάσουν απέναντι, και τόσο μεγαλύτερο είναι και το μήκος που χρειάζονται για να φρενάρουν ή και να σταματήσουν τα αυτοκίνητα σε περίπτωση κινδύνου. Έρευνες επίσης έχουν αποδείξει ότι σε περίπτωση επαφής ενός οχήματος με πεζό, από τα 30 χλμ/ώρα και πάνω η πιθανότητα θανάτου αυξάνει εκθετικά….

Στην Καρδίτσα, λόγω της γεωμετρίας και των συνθηκών λειτουργίας του οδικού δικτύου, οι ταχύτητες είναι σχετικά χαμηλές. Ωστόσο, σύμφωνα με όσα επιτάσσει ο σεβασμός στην ανθρώπινη ζωή και ο πολιτισμός, πρέπει να μειωθούν και άλλο. Ενώ η πόλη θα λειτουργούσε πολύ πιο καλά με λιγότερα αυτοκίνητα, συγχρόνως αρκετοί κάτοικοί της αισθάνονται δέσμιοι του αυτοκινήτου, γιατί οι συνθήκες για περπάτημα και ποδήλατο δεν είναι ιδανικές.»

«Όλοι οι δρόμοι στην πόλη έχουν το ίδιο όριο ταχύτητας, γιατί όλοι οι δρόμοι θεωρούνται ίδιοι. Αυτό συμβαίνει και σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, αν και σε άλλες, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, το Βέλγιο κ.ά., συστηματικά ποια ορίζονται περιοχές ή μεμονωμένοι δρόμοι ως «ήπιας κυκλοφορίας», δηλαδή με όριο ταχύτητας 30χλμ/ώρα και σε κάποιες περιπτώσεις με 20χλμ/ώρα (στον ΚΟΚ άρθρο 39, παρ. 3β υπάρχει η σχετική σήμανση για όριο 20χλμ/ώρα, με κωδικό της πληροφοριακής πινακίδας, Π92).

Ωστόσο, οι δρόμοι δεν είναι ίδιοι, ούτε ως προς τη γεωμετρία τους, ούτε ως προς τη θέση τους στην πόλη, ούτε ως προς τη λειτουργία τους. Η γεωμετρία (πλάτος οδοστρώματος, πυκνότητα διαβάσεων πεζών, κυρτώματα για τη μείωση της ταχύτητας και διαμορφώσεις των διασταυρώσεων) είναι αυτή που βάζει όρια στις ταχύτητες και επομένως καθορίζει το επίπεδο ασφάλειας του δρόμου. Αυτό δεν σημαίνει ότι απλώς η τοποθέτηση μιας πινακίδας με το όριο 30 δεν έχει νόημα. Αντίθετα, ναι μεν δεν υποχρεώνονται τα αυτοκίνητα, μέσω του σχεδιασμού, να τηρούν αυτό το όριο, όμως το μήνυμα είναι σαφές ότι ο δρόμος είναι και για τους πεζούς και για τους ποδηλάτες, ότι υπάρχουν παιδιά που περπατούν μόνα τους  ή παίζουν στο δρόμο, ότι ο κόσμος που κατοικεί έχει ανάγκη από καθαρό αέρα και ησυχία. Είναι σημαντικό η σήμανση της πλειονότητας των δρόμων της Καρδίτσας να στέλνει αυτό το μήνυμα στους οδηγούς. Είναι ένα μήνυμα ότι ο δρόμος είναι δημόσιος χώρος, τόπος ζωής, όχι μόνο για περπάτημα αλλά και για να στέκεσαι και να συναντιέσαι. Στην αρχή θα πειθαρχήσουν λίγοι, όμως προοδευτικά θα γίνονται όλο και περισσότεροι διότι αυτό το μήνυμα θα το εισπράττουν και οι πεζοί που θα αισθάνονται ότι η πόλη τούς υποστηρίζει και τους προστατεύει, άρα θα διεκδικούν το δικαίωμα της παρουσίας τους στον δρόμο, παύοντας να νομίζουν ότι προτεραιότητα έχει το αυτοκίνητο και ότι πεζοί και ποδηλάτες ανήκουν στο περιθώριο.

Οι ευάλωτοι χρήστες του δρόμου, ανάπηροι, ηλικιωμένοι, παιδιά και γενικότερα πεζοί και ποδηλάτες, λόγω εχθρικών συνθηκών και κινδύνων, επιλέγουν να απομακρύνονται από το δρόμο. Παραμένουν έτσι ασφαλείς, εις βάρος όμως της ποιότητας ζωής και της υγείας τους. Διότι χωρίς πεζούς και ποδηλάτες, τα αυτοκίνητα τρέχουν περισσότερο και ρυπαίνουν ακόμη πιο πολύ.

Η ανθρώπινη παρουσία στον δρόμο είναι πολύτιμη για την πόλη, για να είναι ζωντανή, για να κινείται η οικονομία της και κυρίως γιατί με αυτήν ενισχύεται η κοινωνική συνοχή. Όταν γεμίζει ο δρόμος με ζωή, πεζούς και ποδηλάτες, τότε οι ταχύτητες περιορίζονται και αυτό καταλήγει να είναι τόσο η πιο ασφαλής λύση, όσο και η αφετηρία προσέλκυσης επισκεπτών και νέων μικρότερων ή μεγαλύτερων επιχειρήσεων.   

Οι δρόμοι στις περιοχές κατοικίας (‘τοπικοί δρόμοι’), στο μεγαλύτερο ποσοστό τους χαρακτηρίζονται από ταχύτητες που δεν ξεπερνούν τα 30 χλμ/ώρα. Αυτό συμβαίνει για τρεις λόγους:

  • το πλάτος τους είναι μικρό,
  • οι αποστάσεις μεταξύ διαδοχικών διασταυρώσεων είναι επίσης μικρές και
  • υπάρχουν πεζοί που περπατούν στο οδόστρωμα γιατί τα πεζοδρόμια είναι ανεπαρκή.

Οι δρόμοι αυτοί, αν ορίζονταν ως δρόμοι μέγιστης ταχύτητας 30 χλμ/ώρα και κατ’ επέκτασιν γίνονταν δρόμοι ‘μεικτής χρήσης οχημάτων και ποδηλάτων’, τίποτε δεν θα άλλαζε σε σχέση με τη σημερινή τους λειτουργία. Επιπλέον με τόσο μικρές ταχύτητες αυτοκινήτων, το ποδήλατο, έχοντας ίδια ταχύτητα, θα μπορούσε να έχει προτεραιότητα (όπως ορίζουν οι προδιαγραφές του 2015 της ΔΜΕΟ) και να μην του ασκείται πίεση από τα πίσω του αυτοκίνητα για να το προσπερνούν. Η σήμανση αυτών των τοπικών δρόμων ‘μεικτής χρήσης οχημάτων και ποδηλάτων’ θα γίνεται με δυο πινακίδες, τις Ρ-32 και Ρ-66α.

koftis1

Κανονικά σε όλους τους τοπικούς δρόμους της Καρδίτσας θα έπρεπε να ισχύει αυτό το όριο.

Η συνύπαρξη των ποδηλάτων με τα υπόλοιπα οχήματα, χωρίς να έχουν προτεραιότητα στους τυπικούς δρόμους της Καρδίτσας, είναι νόμιμη ωστόσο θα ήταν σκόπιμο η πολιτεία να την καταστήσει πιο ασφαλή. Αυτό μπορεί να γίνεται με τοποθέτηση, αρχικά σε τοπικού χαρακτήρα δρόμους, μονόδρομους με μια λωρίδα κυκλοφορίας, κατακόρυφης σήμανσης (πινακίδα Ρ- 66α του ΚΟΚ που περιλαμβάνεται και στις προδιαγραφές του υπουργείου υποδομών) και δευτερευόντως με πικτογράμματα της ίδιας εικόνας επί του οδοστρώματος. Με την παραπάνω σήμανση ενημερώνονται οι οδηγοί αυτοκινήτων ότι υπάρχουν στον δρόμο ποδήλατα και ανάλογα προειδοποιούνται και οι ποδηλάτες ότι κυκλοφορούν μαζί με αυτοκίνητα. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προώθησης του ποδηλάτου, που θα έχει πολύ μικρό κόστος, ενώ συγχρόνως θα καταστήσει το δρόμο πιο ασφαλή. 

            Η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30χλμ/ώρα είναι σκόπιμο να συνδεθεί με έναν ειδικότερο στόχο σχετικό με την ασφάλεια και την ποιότητας ζωής, με την προσπέλαση των σχολείων, τα οποία είναι διάχυτα στην επιφάνεια της Καρδίτσας, όπως και κάθε πόλης, και αποτελούν προφανώς σημεία που τα επισκέπτεται καθημερινά μεγάλος αριθμός παιδιών, γονέων και του προσωπικού του σχολείου.

Τέλος, σύμφωνα με τη μελέτη η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30χλμ/ώρα είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται όλο και περισσότερο στις ευρωπαϊκές πόλεις διότι συνδέεται με τη μείωση της ρύπανσης και την κλιματική αλλαγή, με τη μείωση των ατυχημάτων, του κορεσμού, του θορύβου, του κόστους και με την ενίσχυση του δρόμου ως τόπου συνάντησης και κοινωνικοποίησης. Σε μια πόλη όπως η Καρδίτσα όπου οι αποστάσεις είναι πολύ μικρές δεν υπάρχουν μεγάλου μήκους διαδρομές στο εσωτερικό της πόλης που να καλύπτουν τα αυτοκίνητα. Άρα ο χρόνος που θα προστεθεί στις μετακινήσεις είναι αμελητέος, ενώ αντίθετα τα κέρδη από την εγκατάσταση ενός ορίου ταχύτητας 30χλμ/ώρα στο μεγαλύτερο μέρος της πόλης είναι πάρα πολλά.»

e-max.it: your social media marketing partner

mbgif2

 giovannis final orizontio 1

  

 joinbanner2

bronx delivey1

 

 

 

!-- Go to www.addthis.com/dashboard to customize your tools -->