Επιστολή πολιτών Δήμου Καρδίτσας
Τον τελευταίο καιρό έχουν γίνει κάποιες αποσπασματικές αναφορές στα Μ.Μ.Ε. για τον υπό ένταξη σε χρηματοδοτικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα ποδηλατόδρομο στην οδό Ιεζεκιήλ (από το νυκτερινό γυμνάσιο έως το παλιό δημαρχείο εντός του Παυσίλυπου), όπου ‘‘κουμπώνει’’ με τον ποδηλατόδρομο της 18ης Αυγούστου, καθώς και στην οδό Λ. Σακελαρίου (από παλιό δημαρχείο έως τον υπάρχοντα ποδηλατόδρομο της Υψηλάντου) .
Η μελέτη του έργου, που συντάχτηκε από μελετητικό γραφείο της Αθήνας και παραλήφθηκε από την Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Καρδίτσας (χωρίς καμιά δημόσια διαβούλευση κατά την συνήθεια της δημοτικής αρχής), εκτός από τα παραπάνω περιγραφόμενα τμήματα, προβλέπει και συνδετήριους άξονες μεταξύ του υφιστάμενου στην Υψηλάντου και του νέου ποδηλατοδρόμους στους πεζόδρομους Χατζημήτρου και Σμύρνης (2 τετράγωνα σε κάθε οδό). Αυτές οι συνδέσεις/ παρεμβάσεις στους πεζόδρομους είναι που προκάλεσαν αντιδράσεις των παρόδιων καταστηματαρχών σχετικά με την σκοπιμότητα και αναγκαιότητα των παρεμβάσεων, οι οποίες δεν προβλέπουν δημιουργία λωρίδας ποδηλατοδρόμου αλλά δρόμου πλάτους 3,00 μέτρων για διέλευση οχημάτων έκτακτης ανάγκης (πυροσβεστικά, ασθενοφόρα κ.α.).
Για την υλοποίηση του δρόμου αυτού προβλέπεται κοπή δένδρων, καθαίρεση στηθαίων, πεζουλιών, αποξήλωση αστικού εξοπλισμού κλπ, αλλά κατ’ ανάγκη και μείωση έως εξαφάνιση χώρων, όπου σήμερα χρησιμοποιούνται για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Ο αντιδήμαρχος κ. Σβερώνης, για να καθησυχάσει τους καταστηματάρχες, έκανε μια παρέμβαση την Κυριακή 7-6-25 σε ηλεκτρονικά μέσα της πόλης μας, εξηγώντας την σκοπιμότητα των παρεμβάσεων. Την Τετάρτη 10-9-2025 οι θιγόμενοι παρόδιοι καταστηματάρχες, με ομαδική επιστολή τους που απευθυνόταν στον δήμαρχο και δημοσιεύτηκε σε όλα τα ηλεκτρονικά και έντυπα Μ.Μ.Ε. της πόλης, παρέθεσαν τις απόψεις τους και ζήτησαν δημόσια διαβούλευση για ενημέρωσή τους, αλλά και για συζήτηση πάνω στα επιχειρήματά τους.
Επειδή θεωρούμε ότι η σχεδιαζόμενη παρέμβαση στην καρδιά της πόλης θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην ζωή και στις καθημερινές συνήθειες των κατοίκων της, θα θέλαμε να παραθέσουμε τις απόψεις μας. Κατ’ αρχή να ξεκαθαρίσουμε ότι είμαστε υπέρ των ποδηλατοδρόμων, θεωρώντας ότι προσφέρουν πολλά πλεονεκτήματα. Η κατασκευή τους στους δρόμους Ιεζεκιήλ και Λ. Σακελλαρίου πιστεύουμε ότι είναι μια θετική παρέμβαση, προκειμένου να ολοκληρωθεί πλήρως ο δακτύλιος ποδηλατοδρόμων στους δρόμους Μπλατσούκα, Υψηλάντου, Λ. Σακελλαρίου, Ιεζεκιήλ.
Οι επιφυλάξεις μας αφορούν μόνον την προβλεπόμενη από την μελέτη παρέμβαση στους πεζοδρόμους Σμύρνης και Χατζημήτρου, παρέμβαση που θεωρούμε αφ’ ενός αχρείαστη και αφ’ ετέρου ζημιογόνα για τους παρακάτω λόγους:
α. Ο καθηγητής του ΕΜΠ Θάνος Βλαστός που ήταν αυτός που πρότεινε και έπεισε την δημοτική αρχή του Χρήστου Τέγου για την ωφέλειά τους και τελικά σχεδίασε τους πρώτους ποδηλατοδρόμους στους δρόμους Μπλατσούκα, Υψηλάντου και Καραϊσκάκη, πρέσβευε ότι ποδηλατοδρόμους κατασκευάζουμε (αν δεν γίνεται αλλιώς) παράλληλα με τους υπάρχοντες δρόμους με ειδική διαμόρφωσή τους για την προστασία των ποδηλατών. Στους πεζόδρομους δεν πρότεινε καμμιά παρέμβαση, θεωρώντας ότι πεζοί και ποδήλατα μπορούν να συνυπάρχουν απρόσκοπτα. Με βάση αυτά, η σύνδεσή του ποδηλατόδρομου της Μπλατσούκα με αυτόν της Καραϊσκάκη έγινε μέσω του πεζοδρομου Παλαιών Μαστόρων (πίσω από την Άρνη), χωρίς καμμιά παρέμβαση στο κατάστρωμα. Για τον ίδιο λόγο δεν έγινε καμιά παρέμβαση στον βασικό άξονα του πεζόδρομου που συνδέει το τέλος του ποδηλατοδρόμου της Μπλατσούκα (εμπρός από την Άρνη) έως και την πλατεία Πλαστήρα, όπου τα ποδήλατα κυκλοφορούν ανεμπόδιστα μαζί με τους πεζούς.
β. Το νόημα, η φιλοσοφία των ποδηλατοδρόμων είναι η δυνατότητα που δίνουν στους πολίτες που κατοικούν σχετικά μακριά από το κέντρο να έρχονται γρήγορα αλλά και με ασφάλεια στο κέντρο της πόλης χωρίς να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους, χωρίς δηλαδή να δημιουργούνται κυκλοφοριακός φόρτος, καυσαέρια, παράνομες σταθμεύσεις πάνω σε πεζοδρόμια, σε διαβάσεις πεζών κλπ. Με βάση την φιλοσοφία αυτή, έγιναν τόσο από την δημοτική αρχή του Χρ. Τέγου, όσο και από τις επόμενες μέχρι και την σημερινή, ποδηλατόδρομοι/άξονες σύνδεσης κέντρου με τα άκρα της πόλης (ποδηλατόδρομοι στους δρόμους Καμινάδων/Μπούσδρα, 18ης Αυγούστου /Τρικάλων, Ηρώων Πολυτεχνείου).
γ. Η μεγάλη αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων την τελευταία 40ετία (από τότε που κατασκευάστηκαν οι πρώτοι πεζόδρομοι στην πόλη μας), η κατάργηση πάρα πολλών θέσεων στάθμευσης στο κέντρο λόγω της κατασκευής ποδηλατοδρόμων, η δέσμευση αρκετών χώρων για κυκλοφοριακές ανάγκες ή για χρήση ατόμων με ειδικές ανάγκες, για εισόδους σε pilotis πολυκατοικιών κλπ. που αυξήθηκαν υπέρμετρα, επέφεραν τεράστιο πρόβλημα στην στάθμευση των αυτοκινήτων. Η κατάργηση λόγω έναρξης εργασιών σε λίγες μέρες της δυνατότητας στάθμευσης πάρα πολλών αυτοκινήτων στον αύλειο χώρο του σημερινού Δημαρχείου θα επιτείνει το πρόβλημα. Με βάση τα παραπάνω και πέρα από το πώς θα αντιμετωπίσει η δημοτική αρχή άμεσα το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης χώρων στάθμευσης, προτείνουμε να τροποποιηθεί η μελέτη μόνον σε ό,τι αφορά την παρέμβαση στους πεζοδρόμους της Σμύρνης και Χατζημήτρου. Οι πεζόδρομοι αυτοί για 40 χρόνια ‘‘δούλεψαν’’ απρόσκοπτα και χωρίς προβλήματα (όταν απαιτήθηκε) διέλευσης οχημάτων έκτακτης ανάγκης. Η δαπάνη που προβλέπεται με την μελέτη για τις παρεμβάσεις στους πεζοδρόμους αυτούς, προτείνουμε να μεταφερθεί στην κατασκευή ενός νέου αξονικού ποδηλατοδρόμου (ή τμήματός του), π.χ. συνέχιση του ποδηλατόδρομου της Μπλατσούκα στην οδό Φαναρίου, στην Δ. Εμμανουήλ (από Υψηλάντου έως πλατεία Λάππα), κατασκευή κάποιου άξονα προς Καμινάδες, παρεμβάσεις που υπηρετούν τον βασικό λόγο ύπαρξης ποδηλατοδρόμων.
Πολίτες Δήμου Καρδίτσας
Ρίκα Μάμαλη, Δασολόγος. Μαρία Μπαρμπατσάλου, νομικός, θεατρολόγος. Γιώργος Μπαρμπούτης, συνταξιούχος πολιτικός μηχανικός. Νίκος Παληχωρίτης, Δασολόγος. Αλκιβιάδης Παπαιωάννου, Αρχιτέκτονας Μηχανικός. Στέφανος Ζαφειρόπουλος, συνταξιούχος αρχιτέκτονας μηχανικός. Βικτωρία Τσιαμούρα, ιδιωτική υπάλληλος. Αριστοτέλης Τσόγκας, γεωπόνος.


