Με τις ευλογίες του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Τιμοθέου, η χορωδία της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεώς μας «ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ» μετέβη, την Παρασκευή 17 Οκτωβρίου, στην Κάρυστο, προκειμένου να συμμετάσχει στις εορταστικές εκδηλώσεις για τα 20 χρόνια λειτουργίας της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής Καρύστου «ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΚΟΥΚΟΥΖΕΛΗΣ» της Ιεράς Μητροπόλεως Καρυστίας και Σκύρου.
Το Σάββατο 18 Οκτωβρίου, πραγματοποιήθηκε συνάντηση βυζαντινών χορωδιών στο κατάμεστο ΓΙΟΚΑΛΕΙΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ στην Κάρυστο, στην οποία συμμετείχαν οι χορωδίες των Σχολών Βυζαντινής Μουσικής:
1. της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων «ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ» υπό τη διεύθυνση του Διευθυντού της Σχολής κ. Ηλία Καπέλα,
2. της Ιεράς Μητροπόλεως Νευροκοπίου Βουλγαρίας «ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΡΙΛΙΩΤΗΣ» υπό τη διεύθυνση του Διευθυντού της Σχολής κ. Ιωάννη Παπαχρόνη και
3. της Ιεράς Μητροπόλεως Καρυστίας και Σκύρου υπό τη διεύθυνση του Διευθυντού της Σχολής π. Σωτηρίου Τσούγκα. Οι χορωδίες με σεμνό και ιεροπρεπές ύφος ερμήνευσαν τους εκκλησιαστικούς ύμνους των προγραμμάτων τους. Στο τελευταίο μέρος της εκδήλωσης όλες οι χορωδίες μαζί έψαλλαν τη σύνθεση του ιερομονάχου Ιωάσαφ Διονυσιάτου «Δι’ ευχών των αγίων πατέρων ημών» υπό τη διεύθυνση του κ. Ιωάννη Παπαχρόνη.
Στην κατακλείδα της εκδήλωσης ο Διευθυντής της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής Καρυστίας και Σκύρου π. Σωτήριος Τσούγκας, μέσα σ’ ένα συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα τίμησε τον κ. Ιωάννη Παπαχρόνη, απονέμοντάς του τιμητική πλακέτα, για το πολυσχιδές έργο του, για τη μεγάλη προσφορά του στη βυζαντινή μουσική τόσο στο διδακτικό κομμάτι, αφού έχει βγάλει πληθώρα μαθητών που κοσμούν τα ιερά αναλόγια, το χώρο της εκπαίδευσης, όσο και για το μεγάλο συγγραφικό του έργο, αλλά και το διοικητικό του έργο τόσο στη χώρα μας όσο και στη Βουλγαρία. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι οι περισσότεροι των συμμετεχόντων στις χορωδίες ήταν μαθητές του, ενώ οι υπόλοιποι μαθητές των μαθητών του.
Τη συναυλία τίμησαν με την παρουσία τους ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Καρυστίας και Σκύρου π. Νικόδημος Πόγκας ως εκπρόσωπος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σκύρου και Καρυστίας κ. Σεραφείμ, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νευροκοπίου Βουλγαρίας κ. Σεραφείμ, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος και ο Δήμαρχος Καρύστου κ. Ελευθέριος Ραβιόλος.
Την Κυριακή 19 Οκτωβρίου, τελέσθηκαν στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Καρύστου η ακολουθία του Όρθρου χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας και στη συνέχεια, πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ και τη μετοχή των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Ειρηνουπόλεως κ. Νικάνδρου (Οικουμενικού Πατριαρχείου), Νευροκοπίου κ. Σεραφείμ (Πατριαρχείο Βουλγαρίας) και του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας, ο οποίος και κήρυξε τον θείο λόγο.
Στην προσλαλιά του κηρύγματός του, ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε θερμά τον άγιο Καρυστίας και Σκύρου για τη φιλάδελφη πρόσκληση. Παράλληλα, αναφέρθηκε στη σημασία της βυζαντινής μουσικής για τη μετοχή όλων στη Θεία Λατρεία και κάλεσε τους γονείς να στέλνουν τα παιδιά τους στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής, προκειμένου να σπουδάσουν τη θεία τέχνη της Ψαλτικής και να στελεχώσουν τα αναλόγια των Ναών.
Επίσης, ανέφερε ότι «το ευαγγελικό ανάγνωσμα από το κατά Λουκάν Ιερό Ευαγγέλιο, αναφέρεται σε ένα από τα μεγαλύτερα θαύματα του Χριστού, στην ανάσταση του μονογενούς υιού της χήρας της πόλεως Ναϊν.
Ο Κύριος ευσπλαχνίστηκε την μητέρα, για τον μεγάλο πόνο που της προκάλεσε ο θάνατος του υιού της και λέγοντάς του: «νεανίσκε, σοὶ λέγω, ἐγέρθητι» τον ανέστησε, καταλύοντας το κράτος του θανάτου ως αρχηγός της Ζωής.
Ο Χριστός δημιουργεί τις προϋποθέσεις, ώστε ο θεοειδής άνθρωπος που ενώνεται μαζί Του, να βιώνει την ζωή της Αναστάσεως, αγωνιζόμενος πνευματικά μέσα στην Εκκλησία Του.
Ο θάνατος είναι ένα τραγικό γεγονός της ανθρώπινης φύσεως, που ο φόβος του συνέχει τους ανθρώπους και τους προκαλεί απελπισία. Όμως υπαίτιος του θανάτου δεν είναι ο Θεός, αλλά η αποστασία του ανθρώπου από την Χάρη και την παρουσία του Θεού και η υποδούλωσή του στην αμαρτία, μετά την παρακοή του στην εντολή του Θεού. Ο Χριστός με τον σταυρικό θάνατο και την Ανάστασή Του, μας απάλλαξε από τον πνευματικό θάνατο, αλλά παρέμεινε ο βιολογικός θάνατος, γιατί αποτελεί την διάβαση προς την αιώνια Ζωή. Ο άνθρωπος κατά την διάρκεια της βιολογικής του ζωής, πρέπει να προετοιμάζεται για την αιώνια Ζωή, με την μετάνοια, τον πνευματικό του αγώνα και την εν Χριστώ ζωή του.
Πολλοί άνθρωποι θεωρούν, ότι δεν υπάρχει ζωή μετά τον θάνατο και λειτουργούν ανάλογα, αγνοώντας το γεγονός, ότι η ψυχή του ανθρώπου είναι αθάνατη, αφού ο Θεός κατά την δημιουργία μας, ενεφύσησε μέσα μας πνοή ζώσα. Κάποιοι άλλοι άνθρωποι, ενδιαφέρονται για όλα τα θέματα της ζωής τους, αλλά λησμονούν τη σχέση τους με τον Θεό και την Εκκλησία Του, με αποτέλεσμα να μην μεριμνούν για την ζωή τους μετά τον βιολογικό τους θάνατο, έχοντας ουσιαστική σχέση αλληλοπεριχώρησης με τον Θεό και με τους άλλους ανθρώπους. Πολλοί άνθρωποι επίσης, κλονίζονται πνευματικά με την σκέψη του θανάτου και δεν έχουν την πνευματική εγρήγορση, ώστε να αποκτήσουν ουσιαστική σχέση με τον Θεό.
Ο Χριστιανός όμως πρέπει να γνωρίζει, ότι ο βιολογικός θάνατος είναι το πέρασμα προς την αληθινή Ζωή και να έχει την ελπίδα της κοινής αναστάσεως, που μας εξασφάλισε ο Χριστός με την δική του Ανάσταση, η οποία κατέλυσε το κράτος του θανάτου.
Με την μνήμη θανάτου που πρέπει να έχει ο Χριστιανός, δεν πρέπει να απελπίζεται θεωρώντας ότι όλα είναι μάταια, αλλά να βρίσκεται σε διαρκή εγρήγορση και μέσω της ένωσής του με τον Χριστό, να χαριτώνεται, να ενδυναμώνεται και να πιστεύει το: «εμοί το ζην Χριστός και το αποθανείν κέρδος». Η μνήμη θανάτου προφυλάσσει τον άνθρωπο, από την πτώση του στην αμαρτία και του δίνει την δυνατότητα, να δημιουργεί ουσιαστικές σχέσεις με τον Θεό και με τους άλλους ανθρώπους, προετοιμαζόμενος για την μετάβασή του στην αιωνιότητα.
Ο Σεβασμιώτατος τόνισε, ότι όταν πλησιάζει η ώρα του βιολογικού θανάτου μας, πρέπει να προετοιμαζόμαστε με μετάνοια, εξομολόγηση και Θεία Κοινωνία για την ουράνια πορεία μας, ώστε να είναι «Χριστιανά τα τέλη της ζωής ημών, ανώδυνα, ανεπαίσχυντα και ειρηνικά».
Προ της Απολύσεως, ο Σεβασμιώτατος Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ ,αφού ευχαρίστησε με τη σειρά του τους αγίους Αρχιερείς, που προσήλθαν για να συμμετάσχουν στις εορταστικές εκδηλώσεις, συνεχάρη τους χοράρχες και τα μέλη των χορωδιών τόσο για την μουσική εκδήλωση στο ΓΙΟΚΑΛΕΙΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ όσο και για τη μετοχή τους στη Θεία Λατρεία, στην οποία όπως τόνισε έδωσαν μια πνευματική ανάταση με την απόδοση των ύμνων, λέγοντας ότι: «για πρώτη φορά στην Κάρυστο οι πιστοί έζησαν τέτοιες στιγμές μουσικής πανδαισίας και κατάνυξης», επισημαίνοντας την αυθεντικότητα και τον παραδοσιακό τρόπο εκτέλεσης των ύμνων από τους βυζαντινούς χορούς.
Το δεξιό αναλόγιο πλαισίωσαν οι χορωδίες των Σχολών Βυζαντινής Μουσικής της Ι. Μ. Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων και της Ι.Μ. Καρυστίας και Σκύρου υπό τη χοραρχία του κ. Ηλία Καπέλα, πλαισιωμένου από το Διευθυντή της επιχώριας Σχολής π. Σωτήριο Τσούγκα, του Πρωτοψάλτου της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος κ. Σεραφείμ Κυρίτση καθώς και του καθηγητού Βυζαντινής Μουσικής κ. Λάζαρου Τσορμπατζίδη.
Το αριστερό αναλόγιο πλαισίωσε η χορωδία της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής της Ι. Μ. Νευροκοπίου υπό τη χοραρχία του Διευθυντού της κ. Ιωάννη Παπαχρόνη, η οποία έψαλλε στη Σλαβωνική γλώσσα.
Τέλος, να σημειωθεί ότι μεταξύ των τριών Σχολών υπάρχει στενή συνεργασία σε θέματα εκπαιδευτικά, οργανωτικά και υπηρεσιακά.